Begeleiding ‘anders leren
Leren op een andere manier
Zit je kind in groep 3 of 4 en heeft het moeite met het automatiseren van de letters, sommetjes of de tafels en vindt je kind het steeds lastiger op school?
Het kan zijn dat het maar niet lukt met lezen of rekenen omdat je kind misschien op een andere manier leert dan hoe het op school wordt aangeboden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kinderen waarbij het rechterbrein actiever is en ze daardoor leren door beelden of via bewegen.
Ieder kind leert op zijn eigen manier en heeft zijn eigen voorkeur om iets nieuws te leren. Ik bied kinderen met leer- en/of automatiseringsproblemen, of waarbij vermoeden is van een label dyslexie, dyscalculie,TOS handvatten om anders te laten leren. Ik leer je kind zich bewust worden van zijn leerstijl-en strategie zodat jouw kind weer mee kan doen met de rest. Weten wat je eigen strategie is, zorgt natuurlijk voor meer plezier in het leren en meer zelfvertrouwen.
Er zijn 4 verschillende denksystemen:
- Visueel (in beelden)
- Auditief (op het gehoor)
- Kinestetisch (met het gevoel)
- Auditief digitaal (met het verstand)
Kinderen gebruiken al deze denksystemen, alleen heeft elk kind wel een voorkeur in het gebruik van deze denksytemen. Ik onderzoek samen met het kind welke voorkeur hij/zij heeft om te leren, te automatiseren, te verwerken en te gebruiken.
Kinderen die in beeld denken
De kinderen die ik extra kan helpen hebben een voorkeur om visueel/kinesthetisch te denken. Dus in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl van deze kinderen. Dit heet de rechtsgeoriënteerde leerstijl. Deze kinderen leren door te zien en door te doen/bewegen.
Kenmerken van beelddenkers:
- moeite met woorden (mogelijk label dyslexie)
- problemen met rekenen (mogelijke label dyscalculie)
- letters/cijfers omdraaien
- zwakke articulatie/onduidelijk praten/struikelen over woorden
- veel gebaren maken als ze vertellen
- zwakke aandacht om te luisteren
- spelen graag met lego, puzzels, computerspelletjes en maken graag dingen –moeite met het verwerken van mondelinge informatie
- moeite met het koppelen van woorden aan beelden
- moeite met het vinden van woorden
- moeite met fijne motoriek
- moeite met tijdsbesef
Niet goed meekomen op school
In het onderwijs wordt er meestal lesgegeven op een linksgeoriënteerde leerstijl. Deze manier sluit niet aan bij kinderen die een voorkeur hebben om met de rechterhersenhelft te werken. Een groot deel van deze rechtsgeoriënteerde kinderen doet het goed op school, ook al gaat het niet vanzelf. Ook ervaren veel kinderen dat ze niet mee kunnen komen met de rest van de klas wat al snel kan leiden tot faalangst, een negatief zelfbeeld, belemmerende overtuigingen, zich overweldigd voelen door emoties, met buikpijn naar school.
Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kan hij of zij het vaak wel.
Voor deze kinderen heeft het visueel aanbieden en bewegend leren een positieve invloed op de leerresultaten omdat het een positieve invloed heeft op de hersenstructuur en hersenactiviteiten en wordt de samenwerking van de linker-en de rechterhersenhelft gestimuleerd.
Ook krijgt je kind lichaamsgerichte oefeningen mee om thuis te doen zodat er nieuwe verbindingen in de hersenen gemaakt worden die ervoor zorgen dat het geleerde geautomatiseerd wordt.
Wil jij ook dat jouw kind goed mee kan op school?
Dan leer ik jouw kind graag om de basis goed onder de knie te hebben zodat het verdere leren beter gaat. En vooral meer zelfvertrouwen en plezier!
Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen tempo, dus kan ik van tevoren niet zeggen hoeveel sessies er nodig zijn. Een sessie duurt 60 minuten, waarin ik 45 minuten de begeleiding geef en 15 minuten voor-nabespreken en uitleg lichaamsgerichte oefeningen.
Neem ook een kijkje bij het NEI-traject ‘leerproblemen.
Aarzel niet en neem contact met me op.