Weer met meer vertrouwen en plezier naar school

NEI kan voor vele klachten ingezet worden, zelfs voor ontwikkeling- en onderwijsbehoeften.

Naast mijn werk als therapeut/coach werk ik ook nog als leerkracht en zie ik veel kinderen met verschillende leerproblemen.

Er wordt van alles ingezet om aan de onderwijsbehoeften van deze kinderen te voldoen. En deze kinderen doen in mijn ogen meer dan hun best.

Soms is er vooruitgang en groei, en soms blijft een kind stagneren in zijn leerproces en raakt het zijn zelfvertrouwen en motivatie kwijt.

Herken je dit?

  • Heeft je kind moeite met leren en schrijven?
  • Is je kind een beelddenker?
  • Heeft je kind de stempel of is er vermoeden van dyslexie, dyscalculie of TOS?
  • Krijg je vaak te horen: ‘Het zit er wel in, maar je zoon/dochter laat het niet zien.’?
  • Doet je kind ontzettend zijn best, maar haalt toch lage cijfers?
  • Of krijgt je kind het advies om nog extra te oefenen?
  • Gaat je kind steeds minder graag naar school?

Goede balans tussen beide hersenhelften

Om goed te kunnen leren is er o.a. een goede samenwerking nodig tussen de linker (denken) en de rechter(gevoel)hersenhelft. Voor taal, rekenen, lezen, schrijven etc. heb je nl. een goede balans tussen beide hersenhelften nodig.
Ook al wordt er binnen het onderwijs steeds meer rekening gehouden met verschillende leerstrategieën, wordt er nog steeds vooral lesgegeven op het logisch analytische deel. Waarbij de linkerhersenhelft gestimuleerd wordt en de rechterhersenhelft minder geactiveerd wordt.

Vooral kinderen met een dominante rechterhersenhelft (vnl. beelddenkers) kunnen hierdoor problemen krijgen en hebben eigenlijk een andere leerstructuur nodig.
Deze kinderen kunnen dan de stempel van dyslexie, dyscalculie of TOS krijgen. Terwijl deze kinderen eigenlijk een andere manier van denken hebben en bijvoorbeeld graag in beeldtaal of al doende willen leren.
Het heeft in mijn ogen niks met intelligentie te maken; alleen met een andere manier van informatie verwerken.

Wat gaan we doen? 

 

Binnen de NEI ga ik aan de slag met de emotionele stukken hierachter. Welke emoties zorgen ervoor dat er iets blokkeert in je hersenen waardoor het moeilijker is om al die leerprocessen te verwerken als het gaat om taal, lezen, schrijven en rekenen.

Via een werkmodel kijk ik wat er uit balans is op de ontwikkelgebieden (faalangst, motivatie, concentratie, zelfcontrole, leerontvankelijk), welke hersenhelft het meest actief is en waar de belemmering zit op visuele, auditieve integratie, cijfers, rekenen en/of letters, taal.

Hoe eerder je de onbalans en blokkades bij je kind wegneemt, hoe makkelijker het verdere leren op school gaat. Je kind voelt zich veerkrachtig, vol zelfvertrouwen en zit lekker in z’n vel.

En hoe mooi is het dat je je kind op deze manier kan helpen zonder de eindeloze focus op wat moeilijk gaat en vaak geen verbetering op zit. Eindelijk klaar met die grote frustraties en je kind (weer) met plezier naar school. Hoe fijn is dat!

 

TIP! Ik zou het iedere ouder aanraden om dit sowieso preventief te doen voordat je kind naar groep 3 gaat of in groep 3 zit. Zorgt ervoor dat de disbalans tijdig bij het leren opgelost wordt. En zorgt ervoor dat er tevens voor. Dat er zich geen tot weinig leerproblemen ontwikkelen en dat er géén labeltjes geplakt hoeven te worden.

Sinds je dit bij mijn zoon hebt gedaan durft hij veel meer en heeft hij zelfs voor het eerst op eigen initiatief een spreekbeurt gegeven in de klas. Trots!

Moeder van een jongen uit groep 5

Ik durf het bijna niet te zeggen maar sinds een paar dagen vraagt hij of hij na het eten nog even mag lezen. Hij heeft er echt plezier in!

Moeder van een jongen uit groep 4

Tot slot

Voor dit NEI-traject zijn 3 sessies voldoende en kunnen zelfs op afstand of alleen via de ouder. Meer vertrouwen en plezier bij je kind? Ik nodig je uit om me een berichtje te sturen.